• 5 kwietnia 2019

Modyfikacja systemu car audio w Mazda 5

Modyfikacja systemu car audio w Mazda 5

Modyfikacja systemu car audio w Mazda 5 1024 731 e-mechanicus.pl

Witam, poniżej przedstawiam krótką fotorelację z montażu prostego systemu car audio w Mazdzie 5 rok prod. 2006. Zapraszam do lektury:

Montaż zestawu dwudrożnego

Na 1-szy ogień zabrałem się za montaż w drzwiach zestawu głośników odseparowanych Hertz ESK 165. Ze względu na fabryczne głośniki elipsy 5×7, które są mniejsze niż głośniki średniotonowe Hertz’a, trzeba było rzeźbić. Będąc przekonanym, że fabryka wypuściła Mazdę z głośnikami 6×9, zrobiłem adaptery z tychże elips na okrągłe 165mm. Na szczęście udało mi się z tego wybrnąć – jakość prac nie jest wysoka, ale tłumaczę to tym, że nie miałem zbyt dużej ilości narzędzi. Zwracajcie też uwagę na to, czy szyba zawadza o zwrotnicę. U mnie jest ok. 1mm zapasu. Resztę dopowiedzą zdjęcia:

Kamera cofania

Ja wpiąłem się sygnałem „reverse” z radia i „+” zasilania kamerki do niżej zaznaczonego kabelka od światła wstecznego. Masa zasilania wpięta do nadwozia. Sama kamerka umieszczona pod zderzakiem. Nie ma opcji zamontowania kamerki w ramce tablicy rejestracyjnej, bo:

  1. Kamerka znacznie utrudnia otwieranie klapy
  2. Nie wiem jak puścić z sensem przewody przez klapę i peszle do nadwozia. Moim zdaniem – kupa roboty, która nie jest tego warta, np.: rozwiercanie nitów mocujących obudowę klapy, bardzo ciasne peszle itd… Parę zdjęć poniżej:

Radio 2DIN

Tutaj sprawa jest dosyć prosta: demontujemy stare radio, kupujemy ramkę i radio, montujemy nowe klocki. Tu tylko jedna, bardzo ważna uwaga: ramka MUSI MIEĆ UCHWYTY MOCUJĄCE! Ja kupiłem najpierw ramkę bez uchwytów, dlatego ją zwróciłem, a następnie kupiłem taką z Chin. Czekałem ok. 3 tygodnie, także niezbyt długo. Pasuje prawie bardzo dobrze, problem jest z przyciskami od klimy, obiegu wewnętrznego i pozostałymi – ocierają o ramkę i się klinują. Trzeba jeszcze pamiętać o przełożeniu spinek. No i jeszcze cienka blenda niezbyt dobrze zakrywa radio, pomimo zaznaczenia odpowiedniej wielkości radia na aukcji. Dlatego musiałem wydrukować swoją. Reszta – na zdjęciach:

Sygnał RCA do wzmacniacza w bagażniku i kamerki cofania

Sygnały puściłem lewą stroną nadwozia. Do tego potrzebny jest drut 230V do przeciągania przewodów w okolicy słupka B i C. Użyłem przewodu chinch o długości 5m i go wystarczyło. Z tym że drugi raz nie puszczałbym go po narożniku bagażnika tylko bliżej szyby (patrz zdjęcia). Utrudniło mi to potem montaż plastików bo niestety zawadzało. Ale jakoś się udało…

Zasilanie wzmacniacza

Zasilanie puściłem bezpośrednio z akumulatora. Oczywiście bezpiecznik przy klemie. Tu się opisywać nie będę, zdjęcia mówią więcej niż 1000 słów.

Wymiary bagażnika

Poniżej zamieszczam zdjęcia z pomiarów bagażnika. Z racji, że mam zamontowaną instalację LPG, musiałem pokombinować z przegospodarowaniem przestrzeni nad butlą. Plastikowe koryto niestety nie wejdzie… No i trzeba zrobić podobną od nowa… Każdemu zalecam samemu zrobić pomiary i przygotować zabudowę wg swojego „widzimisię”. Ja zrobiłem drogą krótką i prostą.

Na ostatek przedstawiam to, z czego najmniej jestem zadowolony – zabudowa bagażnika. Warunki były dwa – jak najniższa cena i jak największa funkcjonalność. Dlatego ograniczyłem się do poskręcania paru desek w skrzynkę przypominającą takie do magazynowania jabłek. Najpierw zabejcowałem (to był zły pomysł bo bejca w ogóle nie kryje, nauczka na przyszłość), potem poprawiłem farbą olejną. Dodrukowałem parę gadżetów, zamówiłem też 2 prostokąty płyty HDF. Zostaje jeszcze parę pierdół w postaci założenia wtyczki na zasilanie (w razie potrzeby skrzynka ma być łatwa do demontażu) no i założenie peszla na końcówkę odkrytych przewodów. Reszta – na zdjęciach.

Jeżeli macie pytania, piszcie do mnie na maila, postaram się odpisać szybko, zwięźle i wyczerpująco 😉

YOU MIGHT ALSO LIKE